14 Aralık 2006

Absolut Vodka

Açıkçası buraya gelmeden önce bulunduğum kasabaya 20km uzaklıktaki Åhus`te benim için her daim önemli bir yere sahip olan votkanın en önde gelen temsilcisi Absolut`un kaynağının olduğundan habersizdim.



Ekim ayında havalar hazır güzelken bir yerlere bisiklet ile gitmek için son şansım olduğunu düşünerekten ramazan ayı olmasına rağmen atladım bisikletime ve yola koyuldum. 20 km gidiş+20km dönüş+12km Åhus`te dolanmanın ardından akşamüstü eve geldiğimde susuzluğun etkisiyle bilgisayarımın bile başına oturamayacak kadar(o derece yani) yorulmuştum, hatta iftarı bile epey geç yapmıştım sanırım. Ama değmişti, oldukça güzel bir kasaba Åhus. Deniz kenarında, yeşillikler arasında, her tür derdi tasayı unutturacak yapıda bir yer. Çok çok büyük bir yer olmadığı için nehrin kenarına yaklaşınca direk Absolut`un fabrikası karşılıyor sizi. Tabi hemen ufak bir gezinti için içeri dalmak istemiştim ama şansıma gezi amaçlı kısmın o gün kapalı olduğunu öğrenip hüsranla dönmüştüm. Kısmet geçen çarşambayaymış(13.12.2006)




20 kişilik Erasmus kafilesi olaraktan sabahın erken saatlerinde Absolut Fabrikasına vardık. Küçük dağları ben yarattım edasındaki bir teyzenin rehberliğinde, görseller eşliğinde V&S firmasını ve Absolut hadisesini öğrenmiş olduk. Böylesine bir pazarlama görmedim hayatımda. Adamlar şişesinden buğdayına, suyundan damıtmasına kadar abartı bir özgüvenle anlatmışlar olayı. Sırf o serumvari şişelerini bile 5dk anlattı heralde, mükemmel berraklık hede hödö diyerekten. En sona da "Eğer aklınızda Absolut ile ilgili bir şey kalacaksa şu iki kelime kalsın: 'Tek Kaynak' " şeklinde sloganlarını eklemişler. Tek kaynaktan kasıtları da suyundan buğdayına, şişesinden esansına her şeyin aynı bölgeden geldiğiydi.

Daha sonra üretim olan kısıma geçtik, tabi geçmeden önce birkaç defa fotoğraf çekmenin yasak olduğu hatırlatıldıktan sonra. Çok da büyük olmayan bir alanda(Sadece 5 çalışan görebildim) işleyen üretim bantlarını gördük. Belki çok büyük bir üretim tesisi değil ancak yıl boyu sadece birkaç özel gün hariç 7 gün sabahın köründen akşamın 11` ine kadar çalıştığını, her gün onlarca kamyonun sevkiyat yaptığını öğrenince tek bir fabrikanın dünya çapındaki talebi nasıl karşıladığını öğrenmiş olduk. Bu arada Smirnoff ve Bacardi`den sonra 3. sıradalar.


Her yıl yeni bir ürün çıkarma geleneğinin pazardaki rekabetin sonucu olarak ortaya çıktığından bahsettiler ve 2007`nin başında ilk olarak Amerika`da piyasya çıkacak olan armutlu Absolut`u(sağ üstteki yeşil şişe) gösterdiler(Bu aşamada "tattırdılar" demeyi ister ve beklerdim açıkçası, ne pinti adamlarmış, ne anı olsun diyerekten ufak bir hediye, ne bir yudum votka, hiiiç, neymiş; İsveç kurallarına aykırıymış, hadi lennn).

Fotograflar...

NOT: Selcuk Erdem`in 2. sınıfta yazdığı söylenen bir kompozisyon var bu adreste Absolut ile alakası yok tabi ki, hoşuma gittiği için paylaşayım dedim.

Hiç yorum yok: